Kompania Piwowarska

Aby wejść na stronę, potwierdź, że jesteś osobą pełnoletnią.

Niepoprawny format daty!

Ten serwis, jak alkohol, przeznaczony jest wyłącznie dla osób pełnoletnich.

Alkohol. Tylko dla pełnoletnich
    Aktualności / Historie z Pianką

    Historie z Pianką
    Przeciwdziałać nieodpowiedniej konsumpcji

    Jesteśmy firmą, która przywiązuje dużą wagę do tego, by prowadzić biznes w sposób etyczny. Ma to swoje odbicie na wielu płaszczyznach – mówimy tu o zakupach, kwestiach związanych z polityką antykorupcyjną czy wewnętrznych regulacjach dotyczących np. mobbingu. Ogromne znaczenie mają dla nas również działania kształtujące właściwe postawy, zależy nam na tym, by nasz produkt był spożywany wyłącznie w sposób odpowiedzialny – podkreśla Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.

    Opublikowano 03.04.2024
    Poznaj tę historię

    Co rozumiemy poprzez odpowiedzialne spożywanie alkoholu?

    Mówiąc najkrócej, to picie alkoholu z umiarem. I tylko przez osoby dorosłe, które mogą to robić, w sytuacjach, gdy jest to dopuszczalne. Oznacza to, że z konsumpcji alkoholu całkowicie wyłączone są trzy grupy: nieletni, kierujący pojazdami i kobiety w ciąży. Oczywiście takich grup jest więcej, np. osoby, które są w pracy, zajmują się dziećmi czy akurat uprawiają sport. My jednak koncentrujemy swoje działania na wspomnianych trzech grupach, a generalnie promujemy konsumowanie alkoholu w sposób umiarkowany.

    Co to oznacza w praktyce?

    Prowadzimy programy, w których staramy się aktywnie kształtować wzorce związane ze spożywaniem alkoholu. W ostatnich latach szczególnie poświęcamy się dwóm zjawiskom. Pierwszym jest przeciwdziałanie spożywaniu alkoholu przez prowadzących pojazdy. Drugi obszar to przeciwdziałanie spożywaniu alkoholu przez kobiety w ciąży. Od ubiegłego roku promujemy również umiar.

    Mam wrażenie, że problem prowadzenia pojazdów przez osoby będące pod wpływem to niekończąca się historia…

    Niestety, nadal są tacy kierowcy, ale należy zauważyć, że ich liczba spada, co jest wynikiem wielu działań, w tym edukacyjnych. My prowadzimy je od kilkunastu lat, w tym niemal od dekady jesteśmy obecni na głównych imprezach masowych, które są sponsorowane przez nasze marki. Początkowo byliśmy na nich z „trzeźwobusem”, z biegiem lat ta inicjatywa rozrosła się do strefy „Sprawdź promile”. Chcemy, by uczestnicy imprez bezpiecznie wracali do domów, dajemy im możliwość skorzystania z profesjonalnych alkomatów. Zależy nam na tym, by cieszyli się naszymi produktami w sposób – użyję tego słowa po raz kolejny – odpowiedzialny.

    W tych strefach, oprócz udostępniania alkomatów, pokazujemy ludziom, jak ich organizmy reagują na alkohol. Poprzez zabawę i ćwiczenia z refleksometrem czy labirynt, który należy pokonać w alkogoglach, udowadniamy, jak bardzo zmienia się percepcja, gdy jest się pod wpływem alkoholu.

    Wasze działania skierowane do kierowców w ostatnich latach weszły także w świat cyfrowy.

    Dwa lata temu postawiliśmy dość mocno na działania w digitalu. Zrealizowaliśmy nowatorską jak na polskie realia kampanię muzyczną „Alkohol i samochód to się nie rymuje”. Zaprosiliśmy internautów do nadsyłania swoich rymów, które korespondują z hasłem akcji. Użytek z nich zrobił współpracujący z nami raper Pih, który zarapował je wspólnie z Frankiem Kimono, czyli Piotrem Fronczewskim. Mieliśmy ambicję stworzenia wakacyjnego hitu. [śmiech] To się nie udało, ale i tak dotarliśmy do szerokiego grona odbiorców i otrzymaliśmy bardzo dużo pozytywnych reakcji.

    A rok później akcja przeszła małą zmianę.

    Tak, skierowaliśmy nasze działania w stronę umiarkowanego spożycia alkoholu. Chcemy, by konsumenci, gdy spożywają nasze produkty, nie robili tego w nierozsądny sposób. Nie chodzi nam tylko o powstrzymanie się od tak karygodnych zachowań jak prowadzenie samochodu po pijanemu, ale też o to, by nie tracić hamulców. By pić tak, żeby się cieszyć smakiem, by świadomie celebrować chwilę, której towarzyszy piwo, by na drugi dzień nie mieć kaca. Chcemy, aby ludzie pili piwo, ale bardziej jakościowo – by spożywanie piwa nie było zachowaniem kojarzonym z negatywnymi zachowaniami społecznymi. Powtarzając sprawdzony model kampanii, znów zaprosiliśmy do niej internautów i ponownie zrealizowaliśmy ją z Pihem. Drugim głosem tym razem został Andrzej Grabowski. Pih został Pijem, a znany aktor Umiarem – nagrali wspólnie utwór „Pij z umiarem”.

    W tym roku promocję picia z umiarem chcemy włączyć do działań w naszych strefach na imprezach masowych. Będziemy tam promować i odpowiedzialne, i umiarkowane spożywanie alkoholu. Jako firma, a nawet szerzej – jako branża piwowarska, mamy do tego świetne narzędzie: piwo bezalkoholowe, którego fanów w Polsce z roku na rok przybywa. I to nie tylko wśród kierowców. Umiarkowana i odpowiedzialna konsumpcja to nie jest wyłącznie powstrzymywanie się od picia w określonych sytuacjach, ale również ograniczanie spożywania alkoholu, bo chce się zachować kontrolę czy z powodów zdrowotnych. Piwo bezalkoholowe świetnie odpowiada na ten społeczny trend. Przy okazji: wiesz, że w piwie bezalkoholowym jest średnio o połowę mniej kalorii niż w alkoholowym?

    A co z alkomatami?

    Z nich na pewno nie zrezygnujemy. Są dobrym pomysłem, skutecznym i przydatnym narzędziem. Na imprezach kilkudniowych rano ustawiają się do nich kolejki.

    O przeciwdziałaniu spożywaniu alkoholu przez kierowców już rozmawialiśmy. Drugim zjawiskiem, o którym wspomniałeś w kontekście Waszej aktywności, jest przeciwdziałanie spożywaniu alkoholu przez kobiety w ciąży.

    To problem szczególnie istotny, gdyż spożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży może prowadzić do powstania FAS – alkoholowego zespołu płodowego. Skutkuje on szeregiem deficytów – od łagodniejszych postaci po takie, które wymagają specjalistycznej opieki nad dzieckiem, potem dorosłym, do końca jego życia. To szerokie spektrum negatywnych zmian – od problemów z koncentracją po zmiany w wyglądzie fizycznym czy upośledzenie psychiczne. Alkohol spożywany przez kobiety w ciąży jest szczególnie niebezpieczny dla nienarodzonych dzieci, dlatego od pięciu lat wspólnie z Fundacją „Dom w Łodzi” realizujemy program FAS/OFF.

    Kampania społeczna FASOFF

    Nazwa bardzo czytelna.

    Referencja nie jest przypadkowa. Jedyną w 100 proc. skuteczną metodą przeciwdziałania FAS jest rezygnacja przez kobiety będące w ciąży ze spożywania alkoholu. Co roku 9 września (data nie jest przypadkowa – to Światowy Dzień Walki z FAS) startujemy z nowymi odsłonami kampanii. Pierwsze cztery były skierowane przede wszystkim do kobiet i angażowały m.in. parentingowych influencerów. W ubiegłym roku grupę, do której adresujemy nasze działania, rozszerzyliśmy o przyszłych ojców. Pod parasolem FAS/OFF przeprowadziliśmy kampanię, której hasło brzmiało „Będę tatą, nie piję razem z nią”. Chcieliśmy w ten sposób przekonać mężczyzn, że warto wspierać swoje partnerki w całkowitej abstynencji – w której powinny pozostać przez cały okres ciąży i karmienia piersią.

    Skąd decyzja, by tę kampanię prowadzić wspólnie z „Domem w Łodzi”?

    Powód jest bardzo prosty. Fundacja jest organizacją pozarządową, NGO, dzięki czemu ma dużo większe możliwości dotarcia do odbiorców. A naszym celem jest dotarcie z kampanią do jak najszerszego grona osób. Nie bez znaczenia jest też fakt, że „Dom w Łodzi” to placówka wyjątkowa w skali kraju, która ma wśród swoich podopiecznych właśnie dzieci z FAS. Za nami pięć edycji wspólnych działań, pracujemy obecnie nad kolejną.

    Wiem, że do oznaczeń odpowiedzialnościowych, które wypracowaliście wspólnie w branży, dokładacie coś swojego.

    Oznaczenia, o których wspominasz, są inicjatywą branży piwowarskiej – trzech największych firm: Grupy Żywiec, Carlsberg i Kompanii Piwowarskiej. Przedstawiają ikony przestrzegające przed sprzedawaniem alkoholu nieletnim, spożywaniem alkoholu przez kobiety w ciąży i jazdą pod wpływem. Zostały one wprowadzone na opakowania i do reklamy piwa w Polsce całkowicie dobrowolnie, w ramach tzw. samoregulacji branży. My do tych trzech ikon dodajemy adres naszej strony abcalkoholu.pl, którą prowadzimy od kilkunastu lat. Za jej pośrednictwem dostarczamy konsumentom informacje na temat alkoholu, konsekwencji jego spożywania czy sytuacji, w których powinno się powstrzymywać od picia. Piszemy o ryzyku chorób, poruszamy kwestie społeczne i terapeutyczne, podpowiadamy, jak rozmawiać o alkoholu z nieletnimi dziećmi.

    Na stronie abcalkoholu.pl mamy też sekcję poświęconą piwom bezalkoholowym. Co warte podkreślenia, naszym zdaniem to produkt przeznaczony wyłącznie dla konsumentów 18+. Kolejnym przejawem samoregulacji jest sekcja, w której pokazujemy wartości odżywcze wszystkich naszych piw.

    Z tą witryną wiążą się dwa kolejne działania. To aplikacja „Sprawdź promile i kalorie” – nie zastępuje ona alkomatu, ale w sytuacji, gdy nie ma do niego dostępu, pozwala oszacować, czy w organizmie jest jeszcze alkohol, czy nie. Drugie działanie to podcasty, do których zapraszamy różnych gości, poświęcone tematom związanym z alkoholem. Chcemy dostarczać możliwie szerokiego spektrum wiedzy, by konsument podjął świadomą decyzję, czy sięgnie po nasz produkt, czy może jednak nie.