Lider rynku piwa w Polsce – Kompania Piwowarska, publikuje najnowszą edycję raportu zrównoważonego rozwoju.
W 2024 roku Kompania Piwowarska konsekwentnie realizowała swoją strategię zrównoważonego rozwoju „Lepsza Przyszłość 2030” utrzymując pozycję lidera rynku piwa w Polsce. Dzięki inwestycjom prowadzonym na przestrzeni ostatnich 5 lat, w Zakresach 1. i 2. spółka zredukowała emisję dwutlenku węgla o 69% i o 21% w Zakresie 3. W 2024 roku Kompania Piwowarska aż 40% swojego piwa sprzedała w opakowaniach wielorazowego użytku.
– W roku 2024 zrobiliśmy kolejny, istotny postęp w realizacji naszej strategii „Lepsza Przyszłość 2030". Inwestycje zrealizowane w ubiegłym i w poprzednich latach pozwoliły na znaczną redukcję emisji CO₂, w czym wydatnie pomogła instalacja pomp ciepła w tyskich i poznańskich browarach. Duży postęp poczyniliśmy również w kontekście zarządzania opakowaniami, surowcami i odpadami. W tych obszarach mamy także powody do dumy, a nasze doświadczenie – w kontekście wejścia w życie systemu kaucyjnego, może stanowić istotny wkład w jego efektywność. Nie zapominamy przy tym o ludziach, naszych pracownikach i społeczeństwie. Tworzymy kulturę organizacyjną opartą na inkluzywności, wspieramy lokalne społeczności, promujemy odpowiedzialną konsumpcję alkoholu. – mówi Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej.
Środowisko
W perspektywie końca tej i kolejnej dekady Kompania Piwowarska pragnie zrealizować bardzo ambitne cele środowiskowe.
Zakończone w 2024 r. inwestycje, m.in. w pompy ciepła pozwoliły znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla. W zakresach 1. i 2. (emisje z własnych źródeł energii oraz związane z jej zakupem i zużyciem), względem bazowego roku 2019, została ona ograniczona w sumie o 69%. Ten wynik byłby niemożliwy bez wykorzystywania energii ze źródeł odnawialnych, która w 100% pokrywała zapotrzebowanie browarów na energię elektryczną.
W ubiegłym roku aż 99,9% odpadów i produktów ubocznych powstałych w browarach Kompanii Piwowarskiej poddanych zostało odzyskowi lub recyklingowi. W kwestii samego piwa - w 2024 roku firma sprzedała w opakowaniach wielokrotnego użytku 40% swoich produktów. Efektywność prowadzonego przez Kompanię systemu kaucyjnego dla szklanych butelek zwrotnych wyniosła 94%. Dominującym opakowaniem w strukturze sprzedaży firmy jest jednak puszka aluminiowa. W 2024 r. sprzedano w niej ponad 55% piwa a same puszki w 64% były wytworzone z aluminium pochodzącego z recyklingu. Firma, wraz z innymi największymi przedsiębiorstwami swojej branży, założyła operatora startującego w październiku br. systemu kaucyjnego – spółkę Polski System Kaucyjny (PSK), który będzie zajmował się zbieraniem wszystkich rodzajów opakowań objętych kaucją w Polsce.
Społeczeństwo
Kompania Piwowarska od lat aktywnie angażuje się w inicjatywy i partnerstwa, które wspierają rozwój lokalnych społeczności, odpowiedzialne spożycie alkoholu i ochronę środowiska. W roku 2024 kontynuowaliśmy współpracę m.in. z Fundacją Dom w Łodzi, Stowarzyszeniem Kobiety w Centrum, Stowarzyszeniem „Wiosna”, Fundacją Wody Warta „Hydroni” oraz partnerami Funduszu Żubra – jednej z marek piwa Kompanii Piwowarskiej. Dodatkowo, w 2024 roku, pracownicy Kompanii Piwowarskiej zrealizowali niemal 6 000 godzin wolontariatu. Znaczną ich część stanowiły inicjatywy społeczne. Pracownicy Kompanii, ze wsparciem finansowym firmy, zaangażowali się w pomoc ofiarom powodzi która nawiedziła południową Polskę we wrześniu ubiegłego roku. Wśród różnych form wspierania wolontariatu pracowników Kompanii są m.in. 2 pełnopłatne dni na wolontariat i finansowanie projektów przez firmę.
Jako współzałożyciel Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, Kompania Piwowarska aktywnie wspiera programy edukacyjne i prewencyjne, mające na celu przeciwdziałanie spożywaniu alkoholu przez osoby nieletnie, kobiety w ciąży oraz kierowców. W 2024 r. z prowadzonego przez ZPPP – Browary Polskie internetowego szkolenia odpowiedzialnysprzedawca.pl skorzystało ponad 5 tysięcy pracowników sklepów detalicznych.
Również portfolio firmy konsekwentnie wspiera odpowiedzialne decyzje konsumenckie. W 2024 r. firma wprowadziła na rynek 2 nowe piwa bezalkoholowe, a udział tego rodzaju produktów w sprzedaży Kompanii Piwowarskiej przekroczył już 7,7% co pozwala jej utrzymać pozycję lidera, z 36% udziałem w polskim rynku. Produkty te wpisują się w rosnący trend NOLO (No- and Low-Alcohol), czyli wybierania napojów bezalkoholowych lub o obniżonej zawartości alkoholu. Podobniej, jak w latach wcześniejszych firma prowadziła własne kampanie zachęcające do umiarkowanej konsumpcji alkoholu. Przekazy kampanii „Imprezuj w stylu umiarkowanym” dotarły do 7 milionów odbiorców, a prowadzonej we współpracy z fundacją „Dom w Łodzi” kampanii FASOFF, której celem jest przestrzeganie kobiet w ciąży przed spożywaniem alkoholu, do 2 milionów osób.
Pracownicy
W roku 2024 Kompania Piwowarska zatrudniała niemal 2,6 tysiąca pracowników. Stanowili oni bardzo zróżnicowaną grupę pod względem demograficznym, choć jednolitą pod kątem satysfakcji, płac i zaangażowania w pracę, które według niezależnie realizowanej ankiety badawczej wyniosło 83%. Kompania Piwowarska odnotowała także bardzo niski wskaźnik rotacji dobrowolnej, na poziomie zaledwie 4,3%.
Wśród zatrudnionych 27,6% stanowiły kobiety, ale w przypadku stanowisk kierowniczych wskaźnik ten wynosił znacznie więcej, bo 34,2%. Firma dba o równość płac, jak wynika z jej analiz kobiety i mężczyźni zatrudnieni na tych samych stanowiskach, z podobnymi kwalifikacjami i stażem zarabiają tyle samo. O wynagrodzeniu w Kompanii decyduje wiedza i doświadczenie a nie płeć.
W efekcie szerokiego wachlarza benefitów pracowniczych, inwestycji w bezpieczeństwo i rozwój pracowników oraz przejrzystość polityki płacowej Kompania Piwowarska znalazła się na podium w 14. edycji badania Randstad Employer Brand Research 2024 – zajmując 2. miejsce w ogólnym zestawieniu najbardziej atrakcyjnych pracodawców w Polsce oraz 1. miejsce wśród firm z branży FMCG.
Pełna treść raportu dostępna jest na stronie: Raport zrównoważonego rozwoju - Kompania Piwowarska
Kontakt z biurem prasowym Kompanii Piwowarskiej
Borys Gryniewicz
Manager ds. Komunikacji
Jeśli chcesz podzielić się opinią o naszych piwach lub złożyć reklamację, skorzystaj z danych kontaktowych dostępnych na stronie kontakt.